Vyhledej
Královédvorsko > Služby občanům > Úřady

Veřejné osvětlení a lavičky: návrhy občanů míří na základní vybavenost

Redakce / 22.09.2022, Dvůr Králové nad Labem
Ve Dvoře Králové bylo tento týden spuštěno hlasování v 2. ročníku participativního rozpočtu. Z 8 návrhů tři požadují doplnění nebo opravu dětského hřiště, 3 umístění laviček a jeden doplnění chybějícího osvětlení v centru města.

Už potřetí vypsalo město Dvůr Králové nad Labem možnost občanů zapojit se do vylepšování života ve městě. Právě v aktuálním ročníku se však ukazuje, že lidem chybí základní prvky vybavenosti veřejného prostranství.

Po umístění většího počtu laviček ve městě se volá již delší dobu: volají nejen občané, ale i zastupitelé. Nyní se tedy tato potřeba propsala do participativního rozpočtu (dále PaR). Na otázku, zda umístění jednotlivých laviček a doplnění chybějícího osvětlení v centru města patří do PaR, diskutovali kandidáti jednotlivých stran v letošních komunálních volbách v rámci pondělní debaty. Poslechnout si jejich názory a argumenty můžete díky záznamu debaty v čase 1:45:04 - Participativní rozpočet.

Požádali jsme o vysvětlení podání návrhu do PaR i samotné navrhovatele. 

Nejvíce kontroverzní je žádost občana o návrat veřejného osvětlení do ulice v centru města. Kontroverzní je z důvodu, že participativní rozpočet by neměl suplovat činnost úřadu, v tomu případě zabezpečit vybavení základní infrastruktury ve městě. Veřejné osvětlení v centru města, kde slouží široké veřejnosti včetně turistů, do tohoto balíku patří. Také umístění laviček podél hlavních cest a silnic, patří ve městech civilizovaného světa k základní občanské vybavenosti, o kterou není třeba žádat pomocí speciálních nástrojů. Zejména pokud je absence laviček tématem již několika zasedání zastupitelstva města. Definice PaR je však poměrně volná a nic takového mezi návrhy rozhodně nezakazuje.

"Základním stavebním kamenem participativních rozpočtů českém kontextu je aktivita samotných občanů, kteří přicházejí s konkrétními návrhy na zlepšení veřejného života v obci, podílí se na diskuzi a následně o těchto návrzích hlasují." (ZdrojMetodika tvorby participativního rozpočtu pro města v ČR. Agora CE)

Závěsné osvětlení v centru - Achillova pata úřadu

Námi oslovený avrhovatel - pan Josef Pojezdný - nám vysvětlil, že o instalaci stožáru osvětlení vedle parkovacího automatu ve Švehlově ulici v samotném centru města nejdříve písemně požádal ředitele TSM pana Šturmu. „Zjistil jsem si, že jedna lampa napájená ze stávajícího rozvodu do parkovacího automatu stojí cca 20.000 Kč. Na našem domě je totiž umístěn původní rozvod veřejného osvětlení, ze kterého je napájen parkovací automat a dal by se využít i pro lampu, stejně jako v Komenského ulici. Žádnou smlouvu o zřízení věcného břemene s městem pro toto strpení nemáme a ani za umístění rozvodu město nic neplatí. Pan ředitel mi e-mailem odpověděl, že to není možné z důvodu sítí. Při zřizování parkovacího automatu sítě však nikomu nevadily,“ popsal výchozí situaci Pojezdný.

Rozhodl se tedy využít nástroje PaR a poslal tam stejný návrh jako panu Šturmovi: lampu za 20 tisíc Kč. V rámci schvalování a projednávání návrhů si pana Pojezdného poté zástupci úřadu pozvali (pí. Kameníková a tajemník MěÚ) a navrhli mu změnu na vyhotovení dokumentace pro kompletní veřejné osvětlení v celé Švehlově ulici. „Opět bylo argumentováno, že na této straně ulice je množství sítí a že takový návrh by nemohl být podpořen. Argumentoval jsem, že např. v sousední Komenského ulici je sloup veřejného osvětlení hned vedle parkovacího automatu a problém to není. Nakonec jsem se uvolil změnu učinit právě s ohledem na to, že celá Švehlova ulice by potřebovala kvalitní osvětlení,“ dodal Pojezdný. 

Z návrhu na pořízení jedné lampy za 20.000 Kč se tak stal návrh na pořízení projektu veřejného osvětlení Švehlovy ulice za 100.000 Kč. Otázkou je, proč úřad tento projekt, je-li zapotřebí, neinicioval sám již dříve, nebo není na seznamu plánovaných investic (a byl by tak stažen z PaR). Ušetřil by se tak nejen čas úředníků i občana, ale také peníze na prezentaci dalšího návrhu PaR. 

Každé město, které používá participativní rozpočet ke komunikaci se svými občany, má svůj specifický styl, jak s tímto nástrojem nakládá. 

Návrh do PaR: impuls pro město

Návrh občana v rámci PaR se může stát pro město impulsem k dřívější realizaci plánovaných investic nebo co nejbližší začlenění takového projektu do plánu investic. I to je role PaR. Ve vybraných městech umí vedení města přiznat nedostatky, přijmout nápady a konat tak, aby je napravil a podpořil. 

Ve Dvoře Králové se možná participativní rozpočet stane nástrojem, jak si občané prosadí právě v místě svého bydliště základní prvky infrastruktury plánům města navzdory. 

Existují však města, kde tento nástroj občanské demokracie umožňuje realizovat zejména nápady občanů, které jsou specifické pro určitou komunitu či okrajovou oblast a v rozpočtu města pro ně obvykle místo není. 

V aktuálním ročníku PaR ve Dvoře Králové nad Labem je jich menšina. Hlasovat lidé mohou do 2. října 2022.

Kateřina Sekyrková

Foto: par.mudk.cz, participativni-rozpocet.cz


Související články
Participativní rozpočet si ve Dvoře Králové letos rozdělí jen zastupitelé, občané musí počkat na další kolo
V participativním rozpočtu vítězí potřeby a hlasy občanů, politici mají jiné nástroje
Vaše komentáře

Přečteno 532x
 
Volná pracovní místa
Kuchař ve školní jídelně (Bílá Třemešná)


Školní psycholog (ZŠ Schulzovy sady)

Učitel pro I. stupeň ZŠ (ZŠ Bílá Třemešná)

Učitel matematiky pro II. stupeň ZŠ 

Terénní pečovatel/ka (Diakonie ČCE)


Kalendář akcí